Οι καλύτερες παραστάσεις του 2024 που δόθηκαν στη Θεσσαλονίκη by Kulturosupa
Παραδοσιακά θα κλείσουμε τη θεατρική χρονιά με τον πιο «γλυκό» τρόπο…που σημαίνει η αγαπημένη μας λίστα με τις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς, επιβραβεύοντας συμβολικά με την τιμητική κατάταξη, τις δημιουργίες εκείνες που κέρδισαν τον θαυμασμό μας, τροφοδότησαν τη σκέψη ή το συναίσθημα, κέντρισαν τις αισθήσεις, κατάφεραν να «μετακινήσουν» κάτι ουσιώδες μέσα μας ώστε φεύγοντας να νιώθουμε ότι κάποιο κομμάτι μας έχει αφυπνιστεί και αναζητά απαντήσεις… Μια σπουδαία αίσθηση, πέρα από την ψυχική ή αισθητική απόλαυση, που δικαιώνει στο έπακρο τον ρόλο της τέχνης και κάποιοι δημιουργοί ευλογημένοι με χάρισμα, πετυχαίνουν να φέρουν σε πέρας με άριστο τρόπο, κερδίζοντας επάξια μια θέση στη δεκάδα των καλύτερων…
Αξίζει εδώ να επισημάνουμε ότι στην παρούσα συνολική αξιολόγηση της χρονιάς όπου έχουμε μπροστά μας όλη τη βεντάλια των παραστάσεων με δυνατότητα συγκρίσεων, δεν θα μείνουμε στη στενή δέσμευση της βαθμολογίας, αναγνωρίζοντας ότι ένα ξερό νούμερο αποδίδει μόνον ενδεικτικά και σημειολογικά την ποιότητα ενός αποτελέσματος, ώστε η παράσταση να χαρακτηριστεί σε γενικές γραμμές ως κακή, μέτρια, καλή, πολύ καλή με τις ενδιάμεσες διαβαθμίσεις… Αδυνατεί όμως να αποδώσει την πολύτιμη αίσθηση ως ζωντανό βίωμα, καθώς και σημαντικά θεατρικά κριτήρια για μια συνολική κατάταξη ,όπως ο βαθμός καινοτομίας, οι φρέσκιες σκηνοθετικές ιδέες, η ξεχωριστή έμπνευση που υποκαθιστά τα φτωχά μέσα παραγωγής, η εντοπιότητα ενός σχήματος που συναγωνίζεται επάξια τους επώνυμους λαμπερούς θιάσους, οι εναλλακτικές προσεγγίσεις, τα πρωτότυπα κείμενα κλπ. Παράμετροι που δεν μπορούν να αγνοηθούν σε μια προσπάθεια συμπερίληψης όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικών και διαφορετικών τάσεων σε ένα πολυμορφικό θεατρικό τοπίο…
Με αυτό το σκεπτικό λοιπόν, που ναι μεν δυσκόλεψε το έργο επιλογής αλλά θεωρούμε ότι λειτούργησε ακριβοδίκαια, προχωρήσαμε στη σύνταξη της λίστας, αναγκασμένοι να διαλέξουμε μεταξύ της πληθώρας των 148 (!) φετινών παραστάσεων, εκ των οποίων βέβαια αρκετές εξαιρετικές, μόλις τις δέκα που κατά την κρίση μας διακρίθηκαν με γνώμονα όλα τα προαναφερθέντα… οπότε μοιραία έμειναν εκτός κάποιες άξιες δουλειές με υψηλή βαθμολογία, προκειμένου να εκπροσωπηθούν ενδεικτικά εναλλακτικές κατηγορίες που ανέδειξαν κάτι καινούργιο στη θεατρική τέχνη και αξίζει να διακριθούν για την επιτυχή προσπάθεια «ξεβολέματος» από την πεπατημένη…
Ακολουθεί η λίστα των καλύτερων παραστάσεων της χρονιάς συνοδευόμενη από το μεγάλο ευχαριστώ και την ευγνωμοσύνη μας στους άξιους συντελεστές για όσα πολύτιμα μας πρόσφεραν ως ακριβά πνευματικά δώρα…
Σκηνοθέτησε ο Θόδωρος Τερζόπουλος
Εδώ το κλισέ «αποθεώθηκε από κοινό και κριτικούς» βρήκε πλήρες αντίκρισμα, καθώς η παράσταση του αισχύλειου δράματος λειτούργησε ως λαμπρό υπόδειγμα από έναν σπουδαίο δημιουργό… Θα μείνουν ανεξίτηλες στη μνήμη οι εξαίσιες καλλιτεχνικές εικόνες ενός άρτια δομημένου Χορού σε πρωταγωνιστικό ρόλο, οι σπουδαίες αλληγορίες με εικαστική απόδοση, η καινοτόμα σκηνοθετική προσέγγιση συνδέοντας το παρελθόν με το σήμερα ως σύγχρονη πολιτική δήλωση και αντιπολεμικό μανιφέστο… Μια αξεπέραστη, ιστορική, θεατρική στιγμή!
Τίτλος δημοσίευσης: «Θεατρική έκσταση …»
-Είδαμε στο θέατρο Δάσους, και σχολιάζουμε εδώ
Σκηνοθέτησε η Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Ένα σύγχρονο δραματικό έργο με στοιχεία θρίλερ και υπόβαθρο έντονων ηθικών διλημμάτων όπου εμπλέκονται τα όρια Επιστήμης- Θρησκείας- Ανθρώπου προσφέροντας άφθονη τροφή για σκέψη… το οποίο επιπλέον αποδόθηκε σκηνοθετικά με ιδανική ατμόσφαιρα, αγωνιώδη κορύφωση και θαυμάσια ερμηνεία από την «γιατρό» Στεφανία Γουλιώτη…
Τίτλος δημοσίευσης: «Μία παράσταση για απαιτητικό κοινό που κέρδισε τις εντυπώσεις…»
-Είδαμε στο Βασιλικό θέατρο, και σχολιάζουμε εδώ
Σκηνοθέτησε η Μιμή Ντενίση.
Μια θαυμάσια παράσταση που αγαπήθηκε ιδιαίτερα για πολλούς λόγους… για το καλοδουλεμένο κείμενο με τη βαθιά έρευνα και αντικειμενική πολιτική οπτική που ανέδειξε σπουδαία ιστορικά στοιχεία, για την φροντισμένη σκηνοθεσία και την έντονη συγκίνηση των βιωμάτων, για την άρτια οργανωμένη, πλούσια παραγωγή σε κάθε λεπτομέρεια, για το πολυπληθές καστ των άξιων ηθοποιών, δικαιώνοντας το όραμα της δημιουργού- εμπνεύστριας Μ. Ντενίση…
Τίτλος δημοσίευσης: «Μια αριστοτεχνική παράσταση που κέρδισε επάξια την αγάπη του κοινού…»
-Είδαμε στο Μέγαρο Μουσικής, και σχολιάζουμε εδώ
Σκηνοθέτησε ο Κωνσταντίνος Ντέλλας.
Εντελώς απρόβλεπτος ο τίτλος που αδυνατεί να προϊδεάσει για τα σκηνικά δρώμενα, των οποίων η έμπνευση, φαντασία, ευρηματικότητα, κερδίζουν απεριόριστο θαυμασμό, καθώς τρεις νεαροί ηθοποιοί μεταμορφωμένοι με μάσκες σε γριές και μαζεύοντας χόρτα στα ταψιά τους- που εξελίσσονται ευφάνταστα σε πολυμορφικά σκηνικά αντικείμενα- αφηγούνται σκοτεινές ιστορίες της παράδοσης για την καταπίεση των γυναικών, καταθέτοντας με το εγχείρημα μια καινοτόμα, ελκυστική θεατρική πρόταση ουσίας…
Τίτλος δημοσίευσης: «Σοκάρει, συναρπάζει και σκιάζει κάθε συναισθηματικό σου κύτταρο...»
-Είδαμε στο θέατρο Αμαλία, και σχολιάζουμε εδώ
Σκηνοθέτησε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος
Το εξαιρετικό κείμενο του Θανάση Τριαρίδη με το βαθύ υπαρξιακό υπόβαθρο και το ευφυές αλληγορικό εύρημα του «πλυντηρίου» για το ξέπλυμα αμαρτιών, ευτύχησε μιας υπέροχης, δημιουργικής σκηνοθεσίας ακολουθώντας ανεπαίσθητα τη δομή των αρχαίων τραγωδιών με επιπλέον προσθήκη αφηγητή, που σε συνδυασμό με τις αξιοθαύμαστες ερμηνείες, κατέκτησε ολοκληρωτικά τον θεατή ως σπάνια θεατρική συγκυρία…
Τίτλος δημοσίευσης: «…ξέπλυνε συνειδήσεις και έκλεψε εντυπώσεις… »
-Είδαμε στο θέατρο Alte Fablon, και σχολιάζουμε εδώ
Σκηνοθέτησε ο Γιάννης Κακλέας.
Από τις επιτυχίες του φετινού καλοκαιριού, χάρη στην ευρεία απήχηση των αριστοφανικών έργων και τη διαχρονικότητα των θεμάτων τους, που ωστόσο εδώ ο Γ. Κακλέας φρόντισε να επικαιροποιήσει πολύ εύστοχα προκειμένου να απευθυνθεί σε νεανικό κοινό, χρησιμοποιώντας την ιδιαίτερη γλώσσα και τραπ μουσική των νέων, σε μια «πλούσια» παράσταση γεμάτη κίνηση, ζωντάνια, χιούμορ, φρεσκάδα, πρωτότυπη απόδοση του Χορού ως «παρέα», εντυπωσιακό θέαμα και σκηνικά, συν την παρέμβαση της ιστορικού Μ. Ευθυμίου στο φινάλε, για κάποιους αμφιλεγόμενη προσθήκη…
Τίτλος δημοσίευσης: «Μια σύγχρονη «ραπ όπερα» …»
-Είδαμε στο θέατρο Δάσους, και σχολιάζουμε εδώ
Σκηνοθέτησε η Μαρλέν Καμίνκσι.
Το διάσημο έργο του Χέμινγουεϊ με το αλληγορικό περιεχόμενο που αφορά σε σπουδαίες αξίες- μαθήματα ζωής για τη αρμονική συνύπαρξη ανθρώπου και φύσης, αποδόθηκε ελαφρώς διασκευασμένο με μια σκηνοθεσία- πρότυπο καλλιτεχνικής δημιουργίας, καθώς το υπέροχο εικαστικό θέαμα στο ευφάνταστο σκηνικό, η προσωποποίηση της θάλασσας ως αέρινη χορεύτρια με ποιητικό λόγο, η ονειρική ατμόσφαιρα παραμυθιού, οι θαυμάσιες ερμηνείες, κατέστησαν το εγχείρημα μοναδική καλλιτεχνική εμπειρία με σύγχρονο προβληματισμό για την αλληλεπίδραση των φυσικών όντων…
Τίτλος δημοσίευσης: «Μια θαυμάσια καλλιτεχνική παράσταση…»
-Είδαμε στο θέατρο Κήπου, και σχολιάζουμε εδώ
Σκηνοθέτησε η Ελένη Ευθυμίου.
Η θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει» έχει καταξιωθεί ως άκρως ενδιαφέρον «κοινωνικό πείραμα» για την καλλιτεχνική σύμπραξη επί σκηνής ατόμων υγιών και με αναπηρία, αποδεικνύοντας τα θαύματα που μπορεί να καταφέρει η τέχνη μέσω της αγάπης… Στην παρούσα παράσταση που πραγματεύεται την έννοια της απώλειας εν γένει, εντυπωσίασαν για άλλη μια φορά, πέρα από τις επιδόσεις των «ηθοποιών», το καλοδουλεμένο κείμενο και η γνωστή ευρηματικότητα της σκηνοθέτιδας, που ακροβατώντας μεταξύ ονειρικού και πραγματικού, απέδωσε με συμβολικές, ποιητικές εικόνες, άριστη αξιοποίηση του σκηνικού, ζωντανό ρυθμό, όλη τη συναισθηματική γκάμα από τη ζωή στο θάνατο, καταλήγοντας σε αισιόδοξο μήνυμα γέννησης…
Τίτλος δημοσίευσης: «…μια παράσταση «όνειρο» …»
-Είδαμε στο θέατρο Δάσους, και σχολιάζουμε εδώ
Σκηνοθέτησε ο Χάρη Θώμος.
Ένα ξερό νούμερο ως τίτλος είναι λογικό να εξιτάρει την περιέργεια περί τίνος πρόκειται… η απάντηση έρχεται από τη σκηνή με τρόπο ευφυέστατο, διερευνώντας τί αξίζει να κρατήσει κάποιος από τη ζωή του ως κορυφαία ανάμνηση που θα τον συντροφεύει στην αιωνιότητα… όπου η εξαιρετική συγγραφική διαχείριση της πρωτότυπης ιδέας αξιώθηκε να συνοδευτεί από άρτιες ερμηνείες αλλά κυρίως από μια άκρως εμπνευσμένη σκηνοθεσία σωματικού θεάτρου στα καλύτερά του με εντυπωσιακές συνθέσεις και απλά σκηνικά μέσα, κερδίζοντας τον θαυμασμό μας για ένα αυθεντικό «θέατρο επινόησης»…
Τίτλος δημοσίευσης: «…μια ευρηματική παράσταση ουσίας και έμπνευσης… »
-Είδαμε στο θέατρο Τ, και σχολιάζουμε εδώ
Σκηνοθέτησε η Βαρβάρα Δουμανίδου.
Η δημοφιλής τραγωδία της κρητικής παράδοσης για έναν παθιασμένο έρωτα με αιματοβαμμένη κατάληξη, αποδόθηκε στην κρητική διάλεκτο από το «Θέατρο του Άλλοτε» με τη… γνωστή «σκοτεινή» παράδοση των έργων του ως διακριτό στίγμα της καταξιωμένης ομάδας… εν προκειμένω κυριάρχησαν ο ωμός ρεαλισμός, το τολμηρό γυμνό, η βία, το ερωτικό πάθος, η καταπιεσμένη γυναικεία φύση, οι αποτρόπαιες εικόνες κατακρεούργησης ως γροθιά στο στομάχι, εγείροντας ακραία συναισθήματα σε μια παράσταση τολμηρή από κάθε άποψη με προσέγγιση κάθε άλλο παρά συμβατική με αυτονόητο ενδιαφέρον….
Τίτλος δημοσίευσης: «Σκληρά ρεαλιστική, άκρως ενδιαφέρουσα και αιματοβαμμένη …»
-Είδαμε στο θέατρο Δάσους, και σχολιάζουμε εδώ
Όλες οι 140 θεατρικές κριτικές “Είδαμε & σχολιάζουμε” 2024 με πάνω από 1 εκατομμύριο επισκέψεις.
Αρχείο παραστάσεων: Όλες οι 148 θεατρικές παραστάσεις του 2024 που δόθηκαν στη Θεσσαλονίκη
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ:
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν έως 18/05/2025 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, συμμετέχουν αυτόματα για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 14α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2025 που θα πραγματοποιηθούν αρχές Ιουνίου.
Δείτε & αυτά: Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, εδώ –Οι νέες ταινίες της εβδομάδας, εδώ
Είδαμε & Σχολιάζουμε: Θέατρο εδώ. Συναυλίες εδώ. Σινεμά εδώ. Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, εδώ. Κερδίστε προσκλήσεις εδώ.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου